„Budimo bliže – podrška tokom dojenja za sve”
Svetska
nedelja dojenja obeležava se svake godine u prvoj nedelji avgusta, u više od
170 zemalja sveta u cilju povećanja znanja i svesti o značaju i prednostima
dojenja. Svetska alijansa za podršku dojenju (engl. World Alliance for
Breastfeeding Action, WABA) pokrenula je ovu kampanju kako bi se
intenzivirale aktivnosti na zaštiti, promociji i podršci dojenju, a svake
godine pažnja je usmerena na različite teme od značaja za dojenje.
Nacionalna
nedelja dojenja u Srbiji tradicionalno se obeležava 40. kalendarske nedelje i
simbolično predstavlja trajanje trudnoće. Cilj je da se ukaže na značaj dojenja
kojim se obezbeđuje najoptimalnija ishrana, pravilan rast i razvoj i istakne
značaj podrške trudnicama, babinjarama, majkama dojiljama i porodici da ostvare
uspešno dojenje. Ove godine Nacionalna nedelja dojenja obeležava se od 30.
septembra do 7. oktobra pod istim sloganom kao i nastupajuća Svetska nedelja
promocije dojenja: „Budimo bliže – podrška tokom dojenja za sve”.
Dojenje predstavlja najjednostavniji, najzdraviji i najekonomičniji način da se obezbedi zadovoljenje potreba novorođenčeta za pravilnom ishranom. Majčino mleko je potreba svakog novorođenčeta, odojčeta i deteta do navršene druge godine života. Sastav i količina majčinog mleka prilagođeni su uzrastu deteta i njegovim potrebama. Ono sadrži sve što je potrebno za fizički, psihički, socijalni, emocionalni i saznajni razvoj, razvoj svih čula (vid, miris, sluh, dodir, ukus) i inteligencije (govora i jezika) i štiti od mnogih infekcija i alergija.
Svetska
i Nacionalna nedelja dojenja 2024. imaju za cilj da:
- Informišu
ljude o zastupljenosti dojenja, koliko je dojenje važno za zdravlje majke i
bebe, ali i o postojećim nejednakostima koje se odnose na podršku dojenju.
- Podstaknu
akcije za smanjenje nejednakosti u podršci dojenju, sa posebnim fokusom na
vulnerabilne grupe
- Učvrste
praksu dojenja radi smanjenja socijalnih razlika.
- Pokrenu
i uključe ipojedince i organizacije kako bi se poboljšala njihova međusobna
saradnja, ali i uključenost u aktivnosti za podršku i promociju dojenja kao
najoptimalnijeg načina ishrane.
Posebno
je važno da se osnaže i podrže osetljive grupe u cilju povećanja stopa dojenja,
što je od značaja naročito u vreme vanrednih i kriznih situacija kako bi se
smanjile nejednakosti koje postoje u društvu.
Dojenje
nije isključiva odgovornost žena – zaštita, promocija i podrška dojenju je
kolektivna društvena odgovornost. Podršku majkama koje doje moguće je
obezbediti na različite načine. Tradicionalno, podršku pruža uža, ali i šira
porodica. Potrebna je međutim i podrška šire okoline: organizacija civilnog
društva, vlada, kreatora zdravstvene politike, zdravstvenih sistema i
zdravstvenih radnika, savetnika za dojenje, poslodavaca, prijatelja, kao i
zajednice u celini.
U
okviru obeležavanja Svetske i Nacionalne nedelje dojenja biće organizovana i
predavanja, tribine, izložbe na temu dojenja. Cilj aktivnosti kampanje je
skretanje pažnje zdravstvene i šire javnosti koliki je značaj dojenja kojim se
obezbeđuje najoptimalnija ishrana, pravilan rast i razvoj, zaštita i
unapređenje zdravlja i deteta i majke, kao i ukazivanje na značaj pružanja
podrške i pomoći trudnicama, i majkama dojiljama da ostvare uspešno dojenje.
Povodom
obeležavanja Svetske i Nacionalne nedelje dojenja Institut za javno zdravlje
Srbije „Dr Milan Jovanović Batut” tradicionalno raspisuje konkurs za izbor
najboljih likovnih i literarnih radova za decu predškolskih ustanova i učenike
osnovih škola na temu „Majčino mleko je najbolja hrana od prvog dana”. Cilj
konkursa je da se podstakne zdravstvenovaspitni rad u predškolskim ustanovama i
osnovnim školama na temu podrške dojenju kao najoptimalnijem načinu ishrane
novorođenčadi i odojčadi.
|